Längtan efter snöflingor och pepparkaksbak


Jag bara älskar när den första snön faller och man känner att vintern är på ingång.

image4

Jag älskar att se snöflingorna virvla runt i skyn och fånga dom på tungan.
Barnsligt?
Knappast. Med barnasinnet kvar och lite fantasi så kan allt hända.
Jag älskar när man som mörkhårig (för tillfället i alla fall) får flingorna i håret och är så där lagom rosig om kinderna.
Det är en härlig känsla.
För visste är det vackert när man ser snön i håret...
Och vad härligt det är att bara lägga sig i snön och göra en snöängel om man vill eller bara ligga och titta upp på himlen som är oändlig. Åtminstone känns det så i alla fall...
Och att ligga i snön och titta på stjärnorna. Vilken obeskrivlig känsla. Att titta upp på stärnhimlen...


image5


Idag jobbade jag tidiga skiftet och då börjar jag sex. Det var nästan natten när jag promenerade till jobbet och stjärnorna glittrade på den klara himlen. Jag gissade på att det skulle bli en solig och vacker höstdag och mycket riktigt, så blev det också. Det var underbart att promenera hem i det fina höstvädret och höra löven prassla under fötterna.


image6

Jag minns när jag gjorde snöhjärtan (snöbollar med hjärtan form) till barnen förra vintern.
En liten flicka blev helt överlycklig, men även förvånad över hur mycket man faktiskt kan göra med snö.
Jag minns också när hon blev så ledsen när hjärtat i nästa stund gick sönder.
Men så är det men snö, snö smälter och den går sönder.
Vi gjorde i alla fall ett nytt hjärta och la det i frysen.
Jag förklarade att om man ska "hålla hjärtat vid liv" så måste man vårda det och det gör man bäst genom att ha det i frysen. Och om ingen har rört hjärtat så ligger det nog fortfarande kvar i den frysen.

Det är samma sak med kärleken.
För att hålla den vid liv måste man vårda förhållandet, överraska varandra, göra små saker för varandra i vardagen, uppskatta varandra, hitta på saker tillsammans och kanske till och med skriva små gulliga lapper som man sätter här och var.

Nog om kärleken...

Det ska bli härligt med vinter och vi hoppas på snö och pulkaåkning med syskonbarnen. Pepparkaksbak hemma hos mamma. En mysig jul med nära och kära och kanske en skidsemester om ekonomin tillåter.
För nog finns det en hel del saker som man vill köpa till nya lyan och man vill ju ha allting nytt och fräscht.


image13


Det blir första vintern i nya lägenheten och jag har laddat upp med ljus i mängder och mysiga prylar.


image11

Myspys


Det årliga pepparkaksbaket är också en favorit. Det sker "hemma" hos mamma. Vi gör alltid egen pepparkaksdeg som härstammar från mammas släkt. Och det är ett supergott recept. Smarrigare pepparkakor får man allt leta efter.


image3

Mums!

Bilder från Google


Kommentarer
Postat av: kristina kittelsen

saknar snön men inte slasket som kommer efter : /

2007-10-19 @ 17:00:02
URL: http://guldbarn.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0