Glassfyllda Citroner


Fräch och charmig efterrättsfavorit, perfekt att ha på lut i frysen.

Glassfyllda citroner

Ingredienser

4 port

4 stora citroner
2 äggulor
1 1/2 dl florsocker
2 msk citronsaft
2 dl vispgrädde


Gör så här


Skär av toppen, ca ¼, på citronerna. Gröp ur dem med en liten vass kniv och en liten sked. Vispa ihop äggulor, florsocker och citronsaft i en skål. Vispa grädden hårt och blanda ner äggsmeten. Skär citronerna så att de blir plana i änden och fyll dem med glassmeten. Ställ dem i en form. Häll glassen som blir över i en liten skål. Frys alltsammans i minst 4 timmar. Ta fram glassen och låt mjukna i rums-temperatur ¾-1 timme. Skeda glassen som blev över och lägg som en topp på citronerna. Servera. Tips: Istället för citroner kan man fylla apelsiner, men minska då sockret till hälften.


Någon som testat?


Det ska jag absolut göra!



Kommentarer
Postat av: Malin

Denna har jag ni varit inne på ex antal gånger men vet inte om jag kommer lyckas. Den ser verkligen god ut med. Ett måste må jag säga.

2008-01-29 @ 15:47:42
URL: http://maaaling.blogg.se
Postat av: Malin

Denna har jag ni varit inne på ex antal gånger men vet inte om jag kommer lyckas. Den ser verkligen god ut med. Ett måste må jag säga.

2008-01-29 @ 15:47:46
URL: http://maaaling.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0